Elektronische identiteitskaart (eID) activeren

Maak een afspraak

Opgelet: Hieronder vindt u de info over het activeren van de elektronische identiteitskaart voor Belgen. Elders op de website vindt u info over de activatie van de elektronische vreemdelingenkaart.

Na de aanvraag van uw eID krijgt u een brief met een pincode en een pukcode toegestuurd op uw domicilieadres.

  • U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken
  • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of als u uw pincode niet meer weet, wilt wijzigen of deblokkeren.

Vanaf 16/11/2021 worden er in onze stad enkel nog identiteitskaarten met vingerafdrukken afgeleverd. Dit maakt het niet meer mogelijk om een elektronische identiteitskaart met volmacht op te halen.

Een elektronisch identiteitskaart die aangevraagd werd met vingerafdrukken, kan enkel nog persoonlijk opgehaald worden.

Procedure

  • Wanneer u de pin- en pukcode ontvangen hebt, maakt u een afspraak bij de dienst burgerzaken om de identiteitskaart te activeren.
  • Bij het activeren van de kaart kan u de pincode wijzigen in een persoonlijke code.

Wat meebrengen

  • Huidige identiteitskaart of bewijs van verlies/diefstal
  • De pin- en pukcode