Gaat het nog? Zorg je wel goed voor jezelf?

Het zijn bizarre tijden, en best ook bange. Laat die niet aan je hart komen, en niet aan je hoofd. Zorgen voor elkaar moeten we altijd, maar vergeet ook jezelf niet. En vandaag nog nét iets meer dan anders.

Of je nu thuis zit, of elke dag uit werken gaat: voor elk van ons heeft het leven een onverwachte wending genomen. We zitten dus allemaal een beetje in hetzelfde schuitje. En we geraken er allemaal samen uit. Misschien voel je je soms triest, bezorgd, verward, angstig of zelfs boos in deze crisis.

Deze tips kunnen helpen
Heb je nood aan een luisterend oor? Contacteer een van de hulplijnen
Ontdek andere initiatieven

Deze tips kunnen helpen

  1. Wees niet te streng voor jezelf

    Breng structuur in je dag: sta altijd op hetzelfde uur op, neem tijd om je te verzorgen, eet op regelmatige tijdstippen en ga elke dag ongeveer op hetzelfde uur slapen. Zorg ook voor afleiding: wissel je werk- en/of huistaken af met creatieve en rustgevende activiteiten. Stel jezelf (kleine) doelen, maak een planning. Maar leg de lat niet te hoog. Lopen de dingen niet zoals je wil? Wees dan niet te streng voor jezelf.

    Wat kun je doen?

  2. Blijf niet bij de pakken zitten

    Grijp élke beweegkans: dans (met de kinderen), doe de afwas al shakend, zet je tuin op orde … Stress kan ervoor zorgen dat je vervalt in ongezonde gedragspatronen waardoor je je (nog) slechter gaat voelen. Genoeg bewegen gaat hand in hand met gezonde voedingsgewoontes en voldoende water drinken. Maak een plan voor een moeilijk moment.

    Wat kun je doen?

  3. Hou afstand, maar blijf sociaal verbonden

    Laat voicemailberichtjes achter bij wie je mist, stuur postkaarten, laat kinderen tekeningen maken voor grootouders of zorgverleners … Gebruik digitale tools voor bv. video calls, online spelletjes … Vriendelijkheid, warmte en respect kosten niets maar zijn essentieel.

    Wat kun je doen?

  4. Blijf positief denken

    Laat los wat je niet kunt veranderen, focus op dingen die je wel kunt doen en ga aan de slag. Mis je bepaalde activiteiten? Zet dat gemis om in dankbaarheid ervoor. Lucht je hart bij iemand als dat nodig is. Maar sluit altijd af met een positieve noot. Vergeet niet te lachen, humor is gezond.

    Wat kun je doen?

  5. Zet je in voor anderen

    Bel naar wie alleen is, schrijf brieven naar bewoners van woonzorgcentra, doe boodschappen voor wie dat niet kan. Het zijn solitaire maar ook solidaire tijden: als vrijwilliger kun je op veel manieren je steentje bijdragen, zie www.vlaanderenhelpt.be of www.geel.be/geelzorgt


    Wat kun je doen?

  6. Bouw rust in voor je geest

    Maak elke dag bewust tijd voor een activiteit die rust brengt: ademhalingsoefeningen, meditatie, mindfulness, yoga, puzzelen, tekenen … Pieker je veel? Voel je daar niet schuldig over, maar wees er bewust van. Probeer gepieker te beperken tot maximaal 1 uur per dag.


     Wat kun je doen?


Heb je nood aan een luisterend oor? Contacteer een van de hulplijnen.

Had je al zorgen of problemen voor corona of heeft deze situatie je helemaal onderuitgehaald? Aarzel dan niet om professionele hulp in te schakelen. Contacteer hierover je huisarts.


Ontdek andere initiatieven

  • Wil je aan de slag blijven? Op Fit in je Hoofd vind je 10 stappen om je veerkracht te versterken.
  • Ben je tussen 12 en 16 jaar? Ontdek het platform NokNok vol tips over veerkracht.
  • Ontdek de tips van het Rode Kruis Vlaanderen over omgaan met stress in coronatijden.
  • Rode Neuzen Dag ondersteunt jongeren in coronatijden met ‘boostpakket’.
  • Met de zeven lijnen van het CM-geluksplan spoor je naar meer geluk.
  • Geef je mentale gezondheid een positieve boost en ga zelf aan de slag met coronastress op het platform 'Ik ben ik' van de Socialistische Mutualiteit.
  • Ga als ouder aan de slag met tips van de Onafhankelijke Ziekenfondsen voor het vergroten van de zelfwaardering van je kind.
  • Zit je hoofd in deze coronatijden vol vragen, twijfels, angsten en schuldgevoelens? Doe de test #schrijfruimtevol van Partena Onafhankelijk Ziekenfonds en meet je mentale veerkracht.
  • Ben je een zorg- of welzijnswerker? Op De Zorgsamen vind je specifieke tips om goed voor jezelf te zorgen, veerkracht bij te tanken en je collega’s te ondersteunen.
Gepubliceerd op woensdag 20 mei 2020 14.59 u.