Goed gebouwd Geel

Samenleven in een stad is niet altijd makkelijk. Zowel op vlak van hinder als op vlak van duurzaamheid. De bouwcode probeert hierop een antwoord te bieden.

Minder hinder

Samenleven in een stad is niet altijd even makkelijk, heel wat zaken op privaat domein kunnen hinder betekenen voor de omgeving. Denk maar aan een buur die over de perceelsgrens heeft gebouwd, of een ambachtelijk bedrijfje waarvan de schoorsteen vlak voor je slaapkamerraam uitkomt. Om dit soort mogelijke hinder te voorkomen, legt de bouwcode enkele uniforme, eerder technische regels op die tot doel hebben om te zorgen dat in Geel op een aangename manier samengewoond wordt.

Klimaat en duurzaamheid

De ambities op vlak van klimaat en duurzaamheid zijn torenhoog. Stad Geel wil hier zelf een voorbeeldrol in spelen, maar het is duidelijk dat deze ambities niet haalbaar zijn tenzij iedereen mee is. Daarom worden in dit hoofdstuk voorschriften opgenomen rond circulariteit en collectieve verwarmingssystemen. In eerste instantie gelden deze voor projecten die het niveau van de individuele woning overstijgen, maar op termijn zal iedereen zijn steentje moeten bijdragen.

Openbaar domein

De bouwcode is vooral relevant voor het privaat domein. Ze bevat voorschriften rond groen en water, woon- en beeldkwaliteit ... die op elk perceel van toepassing zijn. Een interessante zone is echter de grens tussen dit privaat domein, en het openbaar domein waar dat meestal aan grenst. In dit onderdeel wordt behandeld hoe wordt omgegaan met overgangen tussen privaat en openbaar domein. Het kan dan gaan over baangrachten, waar die aanwezig zijn, of over “gewone” opritten waar geen baangracht ligt. De doelen blijven steeds dezelfde: een groenere, meer klimaatrobuuste gemeente, waar het aangenaam en veilig verplaatsen is.

In de praktijk

Het hoofdstuk Goed gebouwd Geel is het meest technische hoofdstuk. Toch zijn er een aantal interessante delen waarbij vooral artikel 45 over de inritten een belangrijke verandering is. Alle informatie vindt u in de bouwcode.

Inritten als grens tussen het openbaar en het privaat domein

Inritten bevinden ze zich op de grens tussen privaat en openbaar belang. Enerzijds zijn inritten de noodzakelijke toegang tot een perceel. Anderzijds kan een inrit ook moeilijkheden met zich meebrengen op vlak van verkeersveiligheid, verharding en waterinfiltratie. De bouwcode zoekt een evenwicht tussen het private en openbare belang vast en staat één inrit met een breedte van maximaal 4,5 meter toe.