Luysterkeet verbindt bewoners in Dornik

Ken jij de dienst sociale zorg al? Deze dienst neemt heel wat initiatieven om 65-plussers te helpen in het dagelijks leven. Zo kun je bij hen terecht voor vervoer minder mobiele personen, een werking voor mantelzorgers, info over dementie, verschillende premies en nog veel meer. Nog tot oktober staat de dienst sociale zorg elke maand een namiddag in Dornik met de Luysterkeet om kennis te maken met buurtbewoners en haar werking voor te stellen.

Omdat de dienst merkte dat veel inwoners de weg niet vonden naar hun dienstverlening, besloten ze naar buiten te treden met hun werking. Sociaal-cultureel werker Hendrik Schoors van dienst sociale zorg vertelt: “Het valt op dat lokaal dienstencentrum Luysterbos of de sociale dienst wel gekend zijn bij de Geelse burgers, maar dat dit voor onze dienst veel minder het geval is. Er is een hele groep, waaronder alleenstaande ouderen, die we momenteel moeilijk bereiken. Daarom zijn we samen met andere diensten gaan kijken waar de meeste inwoners met dit profiel in Geel wonen. Zo hebben we in kaart gebracht waar veel 65- tot 75-jarigen met een ondersteuningsnood wonen. Dornik is zo’n locatie en omdat het praktisch in onze achtertuin ligt, wilden we hier starten. Volgend jaar willen we met onze Luysterkeet ook naar de andere locaties trekken.”

Elke keer een ander thema

Hendrik: “We staan hier nog tot en met oktober elke maand een namiddag in Dornik. We nodigen de buurtbewoners telkens uit met een flyer om een wafel, pannenkoek of iets anders lekkers te komen eten met een tas koffie erbij. Elke keer breng ik iemand mee die meer uitleg kan geven over een aspect van onze dienstverlening. Vandaag is de wijkagent er bij. Er volgen nog andere thema’s zoals stedelijke premies, online afspraken maken en digitale hulp. Allemaal zaken waar je dagelijks bij dienst sociale zorg voor terecht kunt.”

Babbeltje met de wijkagent

Wijkagent Luk Struyfs kwam langs op de tweede editie van de Luysterkeet Dornik op 1 juli. Luk: “Ik heb elke eerste donderdag van de maand zitdag in het Sociaal Huis, dan kunnen mensen zonder afspraak bij mij terecht met hun vragen, bedenkingen … De dienst sociale zorg heeft me vandaag uitgenodigd om informeel met wijkbewoners te komen praten die mij anders misschien moeilijker kunnen bereiken. Ik kreeg al wat vragen over het verkeer, kleine problemen met buren … Ik vind het ook goed dat er ook enkele mensen van woonmaatschappij Leefgoed aanwezig zijn vandaag. Zo kan ik met hen ook afstemmen over wat er hier leeft. Want samen met partners kunnen we veel meer bereiken.”

Gepubliceerd op dinsdag 2 juli 2024 14.39 u.