Nicolas - theatertechnicus cc de Werft

Nicolas vertelt over hoe hij de coronaperiode tot nu toe ervaarde en hoe belangrijk vaccinatie voor hem is.

Nicolas: ‘Je zou denken dat er voor een theatertechnicus in deze coronaperiode geen werk meer is omdat er geen voorstellingen kunnen doorgaan, maar niets is minder waar.

Van lampen onderhouden tot kabels trekken door het gebouw, de zaal schilderen, LED muren installeren (ook in De Waai te zien nu)… er zijn duizend en één dingen gebeurd die onze bezoekers een nóg aangenamere ervaring gaan geven als we terug mogen starten. Uitblinkers die onmiddellijk gaan opvallen zijn de LED muur in de foyer en de nieuwe laagjes verf in het gebouw. Binnenkort staat ook nog het vernieuwen van de zitplaatsen op de planning. 

Daarnaast is er ook veel geïnvesteerd in video. We zochten na de tweede sluiting toch naar een manier om cultuur te blijven aanbieden, weliswaar virtueel. Zo is de oude regiecabine omgetoverd tot een moderne videoregie waar we alles doen van opname tot montage. Ik ben best fier om in een cultuurcentrum te werken dat niet op zijn lauweren rust en blijft investeren in de nieuwste technologieën. Dat maakt het voor ons als technieker extra leuk om er te werken.

Hoe raar dan ook, het is dus best druk geweest. De voornaamste aanpassing voor ons was het bijscholen naar video streaming. Daar komt heel wat bij kijken. Alles moet anders eigenlijk: andere decors bouwen, het licht moet aangepast worden voor op beeld, de klank moet op kleine laptopluidsprekers verstaanbaar zijn... Dan is er nog heel het YouTube verhaal met licenties en beeldcompressie enzoverder. Gelukkig hebben we een creatief team, die altijd het onderste uit de kan wil halen voor een fris, nieuw resultaat.

Als videoman is het ook best pittig geweest. De drie robotische camera's die we hebben aangekocht kunnen we real time bedienen met een joystick. Gezien we geen volledige filmploeg hebben en er maar één operator is, moet dat ook, want cameraposities en montage gebeuren dus allemaal live en meteen op de moment zelf. Gelukkig heb ik nog een jaartje filmschool gedaan, wat wel van pas is gekomen.

Volgens mij gaat video een vaste waarde blijven die we extra kunnen aanbieden indien gewenst. Maar ik wil vooral toch terug een volle zaal kunnen horen lachen en blij maken. Want cultuur is toch op zijn best in de schouwburg zelf!

Ik snap de hele antivaxbeweging eerlijk gezegd niet. Kent iedereen ondertussen niet iemand die onder corona heeft geleden waarvan je het niet zou gedacht hebben? Ik ga zelfs niet beginnen over de samenzweringscomplotten. Sommige mensen begrijpen precies nog steeds niet dat je je niet alleen vaccineert om jezelf te beschermen, maar ook om je ouders of medemens te beschermen. Want dát is uiteindelijk de coronacrisis. Het is één grote solidariteitstest tegenover onze medemens. En des te sneller we solidair zijn, des te sneller we ervan af zullen zijn. 

Het cultuurcentrum heeft vanzelfsprekend een grote passage van artiesten en bezoekers, waardoor een goede controle voor iedereen het eerlijkste en aangenaamste is. Ik zie daar gerust een systeem met vaccinatiepasjes aan te pas komen. Maar ook als technieker die toch vaak wat nauwer contact moet hebben met het gezelschap, vind ik vaccinatie een vereiste veiligheidsnorm. Ten slotte is 11 uur per dag een mondmasker dragen ook wel erg lang, dus als ik dat al niet meer zou moeten doen, zou ik al heel blij zijn! Een reden te meer om mij te laten vaccineren.’