Noodweer of hulp nodig? Zo bereik je brandweer zone Kempen

Soms heb je de brandweer nodig. Maar hoe vraag je die hulp aan, bel je het nummer 112 of het
nummer 1722? En wat met een online meldservice? Hieronder alles even op een rijtje, zodat je in nood meteen weet wat te doen.

Iemand in levensgevaar of een brand?

Wanneer iemand in levensgevaar is, bel je altijd het nummer 112! Doe dit ook als er brand is in een gebouw. De noodcentrale 112 contacteert de centrale meldkamer van de brandweer, zodat je met voorrang hulp krijgt.

Bel dit nummer nooit als er géén levensbedreigende situatie is. Hou dit nummer vrij zodat mensen in levensgevaar niet nodeloos moeten wachten.

Niemand in levensgevaar, maar wel dringend hulp nodig? 

Dan maak je een melding via het e-loket. Dat doe je via brandweerzonekempen.be of kempen.hulpverleningszone.be. Klik rechtsboven op de startpagina op ‘Minder dringend? Raadpleeg ons e-loket’ en vul het betreffende meldingsformulier in.

Het online meldingsplatform zorgt ervoor dat jouw gegevens snel en correct doorstromen. 

 

Geen computer bij de hand? 

Dan bel je 1722, een nummer dat de federale overheid activeert zodra er noodweer (zware storm, hevige regenval...) wordt verwacht. De media brengen je in dat geval op de hoogte.

Wie geen computer heeft, wacht best geduldig tot de operatoren van het nummer 1722 de oproep kunnen noteren. Wie wel een computer heeft, geeft de melding dus best door via het e-loket van de brandweer. Bel in elk geval niet naar 112, tenzij iemand zich in levensgevaar bevindt.

Je belt beter niet naar de lokale brandweer of je gemeente. Tijdens een noodweer heeft de brandweer de handen vol met de interventies op het terrein. Er is op dat moment geen mogelijkheid om extra telefoontjes te beantwoorden, en zij zullen je doorverwijzen naar het e-loket of 1722.

Wat gebeurt er na je melding?

Dan wacht je geduldig op de komst van de brandweer. Zij bekijken situatie per situatie en bepalen wie het eerst verder geholpen moet worden. Dit betekent ook dat je in sommige gevallen wat langer moet wachten, omdat de brandweer eerst mensen in levensgevaar helpt. Bel dus niet opnieuw naar 1722 of geef je melding geen tweede keer door via het e-loket, de brandweer is al op de hoogte van jouw melding.

Wat doe je zelf?

De brandweer is geen klusjes- of hersteldienst. Ze komen dus niet langs om je dakpannen goed te leggen, om je glazen koepel of terrasoverdekking te herstellen of om je dakgoot uit te kuisen of te herstellen. Hiervoor bel je best naar een professional.

Schade opgelopen?

Geef dit aan bij je verzekeringsmaatschappij. Op abcverzekering.be vind je een checklist met alle stappen die je kunt ondernemen bij stormschade.