Voor het verwijderen van een sluikstort moet de stad personeel en materiaal inzetten. Dit brengt heel wat kosten met zich mee. Het is dan ook rechtvaardig om hiervoor een kost aan te rekenen aan de vervuiler.
Tot eind 2022 was deze opruimkost voor elk sluikstort hetzelfde en soms niet in verhouding tot het volume van het sluikstort. Vanaf nu is de opruimkost meer in lijn met de grootte en volume van het sluikstort.
Van klein naar groot: 5 categorieën
De kost voor het opruimen en verwijderen van een sluikstort wordt vanaf 1 januari 2023 in vijf categorieën verdeeld.
Categorie | Volume en/of gewicht | Tarief |
Zeer klein afval | Minder dan 1 dm3 en/of 1 kg | 20,00 euro |
Klein afval | Meer dan 1 dm3 tot en met 10 dm3 en/of meer dan 1 kg tot en met 10 kg |
70,00 euro |
Middelgroot afval | Meer dan 10 dm3 tot en met 200 dm3 en/of meer dan 10 kg tot en met 20 kg |
175,00 euro |
Groot afval | Meer dan 200 dm3 tot en met 1 m3 en/of meer dan 20 kg tot en met 500 kg |
500,00 euro |
Grote hoeveelheden afval en gevaarlijk afval |
Meer dan 1 m3 en/of meer dan 500 kg en per begonnen bijkomende 1 m3 en/of per begonnen bijkomende 500 kg |
750,00 euro |
Behoort het te verwijderen afval tot verschillende van de hierboven vermelde
categorieën, dan is de duurste categorie van toepassing. Bekijk het volledige reglement.
Zelf een sluikstort opgemerkt? Meld het!
Zie je zelf ergens een sluikstort? Meld het dan via onze website. De stadsdiensten ruimen een sluikstort zo snel mogelijk op en zoeken in het sluikstort naar aanwijzingen die leiden naar de overtreder. Een overtreder krijgt een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS) én de opruimkost aangerekend.