Naar inhoud

Praktisch

Dienst gelijke kansen

Diestseweg 146
2440 Geel


tel. 014 56 73 10
gelijke.kansen@geel.be

Stoppen met roken

Affiche stoppen met roken

Ooit al eens gedacht aan stoppen met roken? Geel start in 2018 een ambitieus project: we stoppen samen met roken. Onder begeleiding van een tabakologe worden groepssessies georganiseerd die in januari starten. Kom op donderdag 11 januari vrijblijvend eens luisteren tijdens de gratis infosessie om 20 uur in dienstencentrum Luysterbos, zonder verplichtingen. Wat heb je te verliezen?

 

Registreer je vrijblijvend voor het infomoment via dit formulier.

 

Stoptraject

 

Het volledige traject bestaat uit acht sessies, verspreid over drie à vier maanden. De eerste sessies leren de deelnemers hun ‘rook’gewoontes te veranderen en goed voorbereid te zijn op de ‘stopdatum’, die meestal rond de derde sessie plaatsvindt. Het stopmoment is dus niet al meteen op 11 januari, maar het gaat geleidelijk aan, op je eigen tempo. De resterende sessies gaan over het volhouden van de nieuwe levensstijl. Na drie à vier maanden sta je veel sterker in je schoenen omdat je al ongetwijfeld moeilijke momenten hebt meegemaakt. Als je die zonder te roken kan doormaken, heb je een grote kans op een rookvrij leven.

 

De kracht van stoppen in groep

 

Stoppen met roken kan in groep of individueel. Individueel kan het soms sneller gaan, maar in groep is het leuker, en kan je je identificeren met iemand anders. Je kan opkijken naar mensen die het iets beter doen, of mensen steunen waarbij het niet zo goed lukt … Je leert van elkaars valkuilen. Zo ben je beter voorbereid op de moeilijke momenten. Deelnemers kunnen elkaar ook rechtstreeks moed inpraten, bijvoorbeeld via een Facebookgroep.

 

Onafhankelijk worden

 

De motivatie om te stoppen, is voor iedereen anders, maar toch zijn er vaak overeenkomsten. Gezondheid staat hoog op het lijstje. Ook de angst om er een ernstig gezondheidsprobleem aan over te houden, speelt vaak mee. Uiteraard wordt het financieel ook voor een groot aantal mensen te veel. Jonge ouders of grootouders willen graag een voorbeeld zijn voor de (klein)kinderen. Maar de meesten zijn de afhankelijkheid gewoon beu. ‘Heb ik nog genoeg sigaretten, heb ik vuur bij?’

 

Infosessie

 

Op donderdag 11 januari 2018 ben je van harte welkom op een gratis infosessie in dienstencentrum Luysterbos om 20 uur. Kom er eens luisteren naar de tabakologe die het project in goede banen leidt, zonder verdere verplichtingen. Nadien krijg je de kans om deel te nemen aan het programma.

Registreer je vrijblijvend via het formulier op www.geel.be.

 

Met of zonder hulpmiddel?

 

Mensen met een lichamelijke verslaving kunnen een beroep doen op een nicotinevervanger, maar dit is tijdens het traject zeker geen verplichting. Je mag dus zelf kiezen of je een hulpmiddel inschakelt of niet, je zoekt samen met de tabakologe uit wat het beste werkt. Tijdens de eerste sessies wordt besproken welke hulpmiddelen er bestaan.

 

Drie verschillende verslavingen

 

Een rookverslaving is een verslaving op drie verschillende niveaus:

  • Lichaamsverslaving: Je lichaam is nicotineverslaafd. Zonder die nicotine krijg je ontwenningsverschijnselen (je wordt prikkelbaar, je kan je minder goed concentreren…)
  • Gewoonteverslaving: Voor en na het werk, in de auto, bij een pintje, na het eten…
  • Emotionele verslaving: Roken is een manier om met emoties om te gaan. Als je boos of verdrietig bent, ga je vaak meer roken. De sigaret betekent 5 minuten ‘ontspanning’.

Fabeltjes over stoppen met roken

  • Wat er allemaal in de lucht hangt, is veel erger. Wetenschappers vergeleken de luchtstalen van een café waar gerookt werd met die van een drukke verkeersweg. De vervuilingsgraad in een café was 700 keer erger dan langs de verkeersweg.
  • Roken is minder schadelijk als je sport. Nicotine en teer weten niet dat jij sport, ze zijn even schadelijk en verslavend voor sportieve longen.
  • Lightsigaretten zijn gezonder. Als je light gaat roken, rook je intensiever. Er zit minder nicotine in. Je gaat intensiever roken, waardoor je meer CO en teer binnen krijgt.

5 tips om je gedrag te veranderen

  1. Lijst eens op waarom je wil stoppen, schrijf je motivatie op.
  2. Reken uit hoeveel het per jaar kost.
  3. Vertel aan iedereen dat je wil stoppen met roken, zodat het voor jou iets meer werkelijkheid wordt. Als je het tegen niemand wil vertellen, ga je er al vanuit dat het gaat mislukken.
  4. Vervang ‘moeten’ door ‘willen’: ‘Ik WIL stoppen’
  5. Bereid je voor op moeilijke momenten door jezelf bezig te houden. ‘De volgende keer dat ik zin heb in een sigaret, schil ik een appel.’

 

Meer info

  • tabakologe Kathleen Vanhove, 0472 38 60 51
  • Ria Hermans, deskundige gezondheid, 014 56 60 78, ria.hermans@geel.be

E-loket