Uniek kaartspel voor Dimpna

Fervente liefhebbers van de Sint-Dimpnalegende kunnen binnenkort een bijzonder kaartspel in huis halen. Naar aanloop van de Dimpnadagen ging dienst toerisme op zoek naar een ontwerper die kaarten in het thema van Dimpna kon maken. Lore Roovers, grafisch ontwerpster, overtuigde de jury en won de ontwerpwedstrijd met haar Dimpnakaartspel in ‘manga’-stijl. Dit ‘collector’s item’ met beperkte oplage is verkrijgbaar bij dienst toerisme & stadsanimatie.

Stad Geel lanceert een kaartspel met de afbeeldingen van de hoofdfiguren uit de Sint-Dimpnalegende om de Dimpnadagen van 2021 te vieren. De winnares van de ontwerpwedstrijd in 2019 tekende de afbeeldingen van het spel. Voor de productie werd samengewerkt met gerenommeerde kaartspelenproducent Cartamundi. Het spel is vanaf nu te koop bij het infokantoor van de dienst toerisme en stadsanimatie aan €5 per stuk.

Op zoek naar het ideale ontwerp

In de lente van 2019 ging de dienst toerisme en stadsanimatie op zoek naar artistiek talent via een ontwerpwedstrijd. Het opzet was om de figuur van Sint-Dimpna op een originele manier voor te stellen. Het winnende ontwerp zou meteen dienst doen als een van de afbeeldingen in het nog uit te werken kaartspel. Van de ruim 20 inzendingen kwam de Manga-geïnspireerde Dimpna van Lore Roovers als winnaar uit de bus. Een vijfkoppige jury oordeelde dat haar ontwerp het beste scoorde op vlak van originaliteit, symboliek en conformiteit met het vooropgestelde reglement.

Voor Lore, die in het dagelijks leven grafisch ontwerpster is, was deze wedstrijd een unieke kans.
“Wanneer ik de naam 'Dimpna' hoor vallen moet ik spontaan terugdenken aan een klein toneeltje dat we in klasverband hebben opgevoerd toen ik nog naar de lagere school ging. Ik vond het geweldig om die stoere, dappere Dimpna te spelen die zich zo verzette tegen onrecht en steeds voet bij stuk bleef houden. Dit nostalgisch gevoel kreeg ik meteen toen ik hoorde van de wedstrijd en ik vond het een uitgesproken kans om de legende in een iets moderner jasje te steken en toegankelijker te maken voor een jonger publiek. Vanuit dit beeld, een sterke jonge vrouw die trouw blijft aan zichzelf, zelfs als dat betekent dat ze moet vluchten uit angst voor eigen leven, heb ik mijn potlood bovengehaald. En begon ik te schetsen: manga-style”, aldus Lore Roovers.

Een oude legende in een hedendaags jasje

In de maanden hierna werden in onderlinge samenwerking de overige kaarten vorm gegeven. Het resultaat is een gebruiksvriendelijk kaartspel voor jong en oud waarbij respectievelijk de boer, koningin, koning en joker vervangen zijn door creatieve interpretaties van Gerebernus, Dimpna, de Koning en de Duivel. Een kenner ziet naast de figuren ook heel wat achterliggende symboliek in de ontwerpen. Het kaartendoosje en de achterkant van de kaarten zijn eveneens van de hand van Lore Roovers.

“Ik wou de ontwerpen niet 'binnen de lijntjes' inkleuren dus heb ik dat letterlijk niet gedaan. Met de kleurrijke verfspatten op perkament papier wilde ik een brug maken tussen oud en nieuw, perfect en imperfect”, vertelt Lore over haar ontwerpen.

Gepaste beloning

Voor het winnen van de ontwerpwedstrijd en haar globale medewerking aan het kaartspel ontvangt de winnares een Geelse cadeaubon ter waarde van €900 en het allereerste exemplaar van het afgewerkte kaartspel, uitgereikt door schepen van toerisme Nadine Laeremans.

Gepubliceerd op maandag 8 juni 2020 17.04 u.